Nadzór i separacja
Regulamin sądowy ingeruje w niezależność sądów.
W wymiarze sprawiedliwości bezwzględne znaczenie powinna odgrywać zasada niezależności sądów i niezawisłości sędziowskiej. Nie jest jednak tylko ograniczona do tzw. jądra orzeczniczego, jak niegdyś nietrafnie przyjmował Trybunał Konstytucyjny. Rozciąga się na obszar rdzennie przynależący do orzekania.
Bez wątpienia takim obszarem jest przydział spraw w sądach i obciążenie poszczególnych sądów i sędziów. Ustalanie przez ministra sprawiedliwości zasad przydziału spraw sędziom czy procentowego wskaźnika przydziału spraw jest niekonstytucyjne. Minister sprawiedliwości powinien zmienić regulamin sądowy, tak aby to same sądy decydowały o tej materii, a nie władza wykonawcza.
Granice władzy ministra sprawiedliwości
Regulamin sądowy w wielu aspektach ingeruje w niezawisłość sędziowską. Zgodnie z art. 8 prawa o ustroju sądów powszechnych działalność administracyjna sądów polega na zapewnieniu odpowiednich warunków techniczno-organizacyjnych oraz majątkowych funkcjonowania sądu i wykonywania przez sąd zadań oraz zapewnieniu właściwego toku wewnętrznego urzędowania sądu, bezpośrednio związanego z wykonywaniem przez niego zadań....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta